Als fysiotherapeut, oud-topsporter en fietsburgemeester verbind ik zorg en mobiliteit om beweging weer vanzelfsprekend te maken, voor een gezonde en duurzame wereld.
Over Belle
In beweging voor een gezondere samenleving
Als klein meisje wilde ik al de wijde wereld in. Ik was stil, maar wilde op avontuur, nieuwe dingen beleven en opkomen voor wat eerlijk is. Op jonge leeftijd trok ik er al op uit met mijn fietsje. Als kind verbaasde ik me over de ongelijkheid in de wereld en vroeg ik me af waarom het niet anders kon. Die nieuwsgierigheid en drang naar rechtvaardigheid vormen nog altijd de basis van wat ik nu doe: mensen en systemen in beweging brengen richting een gezondere, eerlijkere samenleving.
Studentenleven
Ik studeerde Economie in Utrecht, waarna ik een opleiding tot fysiotherapeut volgde. Een studentenleven zoals vele andere: gezellige borrels, leuke feestjes en allerlei bestuurs- en commissieactiviteiten. Tijdens mijn studententijd kocht ik een tweedehands racefiets en werd ik lid van studentenwielervereniging De Domrenner. Fietsen werd voor mij dé manier om te ontspannen, op avontuur te gaan in mijn omgeving en Nederland te verkennen, soms alleen, soms met vrienden en vrijwel altijd gecombineerd met een koffie op het terras.
Binnen korte tijd werden het lange tochten, nieuwe routes en sportieve uitdagingen, soms extreem. De behoefte aan het gevoel van écht leven en in het moment zijn groeide. In de winter vond je me schaatsend op het ijs en zat ik regelmatig meerdere weken in Oostenrijk, waar ik skilessen gaf en tourski- en alpinetochten maakte.
Op avontuur in Nepal
Voor mijn afstudeerstage ging ik naar Nepal. Ik richtte me op microfinanciering bij een lokale NGO. Negen maanden woonde ik in een stad ten noordoosten van Kathmandu, midden in het hart van het Himalayagebergte. Daar ontdekte ik het boeddhisme: een andere manier van kijken naar het leven, een andere cultuur en een meer trage, mindful manier van leven. Tijd nemen voor elkaar, de kracht van rituelen en minder invloed van materialisme (in ieder geval in de afgelegen gebieden). Zijn met wat er is en uitzoomen.
Ik maakte een zesweekse mountainbiketocht door de Himalaya: over adembenemende bergtoppen, met overnachtingen in boeddhistische kloosters en de beklimming van een van de hoogste passen ter wereld. Juist daar, in dat ruige landschap en de kansarme dorpen en ontdekte ik de maatschappelijke waarde van de fiets. Niet alleen als duurzaam vervoermiddel, maar als krachtig instrument om ‘gezonde’ economische ontwikkeling te stimuleren en mensen (vooral vrouwen) meer vrijheid, zelfstandigheid en gelijkheid te geven. Daar ontstond voor het eerst het besef dat mobiliteit en gezondheid onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, een inzicht dat de basis vormt voor mijn huidige werk.
Ook realiseerde ik me hoe de inrichting van grote steden zoals Kathmandu, met infrastructuur gericht op auto’s een enorme negatieve impact heeft op ons welzijn en leven. Voor het eerst besefte ik dat fietsen zoals wij dat in Utrecht kennen, met bijbehorende infrastructuur, helemaal niet vanzelfsprekend is.





Professionele carrière
Terug in Nederland besloot ik me aan te sluiten bij het damesteam van de Utrechtse studentenwielervereniging. Het begon met studentenkoersen, maar al snel volgden nationale wedstrijden. Onbevangen en gedreven door plezier en nieuwsgierigheid naar mijn eigen grenzen en met veel lol in het spelletje resulteerde dit regelmatig in overwinningen. Om beter te worden werkte ik overdag als fietskoerier bij De Fietskoerier Utrecht een avontuur op zich, vol mooie ontmoetingen en herinneringen. ’s Avonds trainde ik op de Lekdijk.
Mijn prestaties bleven niet onopgemerkt. In 2017 tekende ik mijn eerste profcontract bij de ploeg van Parkhotel Valkenburg, het huidige VolkerWessels. Van de ene op de andere dag werd ik topsporter: vier nieuwe fietsen, een tas vol fietskleding, trainingskampen, soigneurs en wedstrijden op het hoogste niveau. Alles draaide om fietsen, beter worden en winnen.
Het allermooiste vond ik, terugkijkend, het avontuur en samen met een ploeg doelen najagen, tegenslagen overwinnen en successen vieren. Het leerde me doorzetten, samenwerken, de kracht van een team, het belang van eerlijk zijn naar jezelf en je omgeving, en doen waar je blij van wordt, vaardigheden die ik nu inzet in mijn werk met organisaties en projecten. Ik kijk er met veel dankbaarheid en een grote glimlach op terug.
Na mijn laatste officiële wedstrijd in oktober 2022 sloot ik mijn profcarrière af. Ik pakte mijn mountainbike en reed offroad naar Rome met een tentje, een avontuur dat voelde als het perfecte laatste hoofdstuk van deze onvergetelijke periode.
Nieuwe avonturen: fysiotherapeut, mobiliteit en ondernemerschap
De fiets bleef als een rode draad door alles wat ik tot nu toe heb gedaan. Ik richt me niet langer op het winnen van wedstrijden, maar op de maatschappelijke waarde en kracht van de fiets en beweging, en de noodzaak om hierin te investeren voor een gezonde en duurzame samenleving.
Sinds juni 2023 mag ik de regio Utrecht vertegenwoordigen als fietsburgemeester. Mijn missie? Ik geloof in de kracht van de fiets: voor een gezonde samenleving, voor gelijke kansen, voor een schone en fijne leefomgeving en, misschien wel het belangrijkste, voor collectief plezier en geluk. Ik initieer en verbind projecten die bijdragen aan een gezondere, duurzamere en inclusievere leefomgeving, van samenwerking met overheden en zorginstellingen tot concrete interventies die mensen daadwerkelijk in beweging brengen. Ik sta buitenlandse journalisten en delegaties te woord en probeer zo Utrecht als voorbeeld te benoemen van hoe het anders kan. Dit doe ik samen met partners in de regio, waaruit verschillende opdrachten en projecten zijn ontstaan. In de afgelopen jaren heb ik de nodige kennis ontwikkeld op het gebied van mobiliteit en een duurzame leefomgeving.
Daarnaast werk ik momenteel als (holistisch) fysiotherapeut, na tien jaar ervaring in de reguliere zorg. Elke dag zie ik hoe een inactieve leefstijl invloed heeft op onze gezondheid en ons welzijn en hoe dit druk legt op de zorg. Vanuit mijn ervaring en diverse opleidingen werk ik zoveel mogelijk vanuit de oorzaak van klachten. En benadruk het belang van beweging en ook hierin ligt speelt de fiets een rol, het is laagdrempelig en effectief middel om beweging structureel onderdeel te maken van het dagelijks leven, zowel preventief als in hersteltrajecten.
Vanuit mijn bedrijf Moving Futures ‘Moving People. Changing Systems🚴♀️’ werk ik aan mobiliteits- en adviesopdrachten, ontwikkel en begeleid ik projecten, organiseer ik cyclingevents en geef ik coaching en presentaties voor zowel individuen als organisaties.
Een prachtige, bevoorrechte positie: doen waar ik blij van word en energie van krijg en mijn eigen pad volgen. Dat gaat niet altijd zonder uitdagingen, het is geen standaard gebaand pad. Om balans te vinden trek ik regelmatig de natuur in met familie en vrienden, of neem ik tijd voor reflectie en persoonlijke ontwikkeling.
Ik breng mensen en systemen in beweging naar een gezondere samenleving, met meer vrijheid en verbinding.
Met de fiets als verbindende kracht, en altijd met de vertaalslag naar concrete actie.

The Power of Cycling
‘Cycling can change the world’
Voorbeelden hiervan zijn:
- Optimaliseren van de gezondheid ( fysiek en mentaal/ psychosociaal)
- Preventie van welvaartsziekte als hart en vaatziekte en overgewicht.
- Tegengaan van mentale problemen, de reductie van stress etc.
- Samen sporten en avonturen beleven
- Inzetten om kwetsbare groepen in de maatschappij in beweging te krijgen en/ of uit een sociaal isolement te halen
- Netwerken
- De fiets als vervoersmiddel (in plaats van de auto)
- Reduceren de carbon footprint
- Leefbaarheid van de grote steden
- Betere bereikbaarheid en het verminderen van de luchtvervuiling
- Inzetten voor een duurzaam en gezond economiestelsel
- Reductie en gender gelijkheid
- Betere toegang tot gezondheidzorg, onderwijs en werk in ontwikkelingslanden
- Het verminderen van de afhankelijkheid, vergroot zelfredzaamheid
