Ik ben opgegroeid in Utrecht, misschien wel de beste fietsstad ter wereld. Graag vertel ik je meer over mijzelf, mijn werk, drang naar avontuur, verbazing over de ongelijkheid in de wereld en grote liefde voor de fiets.
Over Belle
De fiets tijdens mijn studententijd
Van jongs af aan koesterde ik een passie voor avontuur en voelde ik een sterk gevoel van rechtvaardigheid. Als kind verbaasde ik me al over de ongelijkheid in de wereld. Dat gevoel heeft me altijd begeleid in mijn keuzes. Daar kom ik later op terug, maar eerst: hoe is mijn liefde voor de fiets eigenlijk ontstaan?
Ik studeerde economie in Utrecht en later volgde ik ook een opleiding tot fysiotherapeut. Daar ontdekte ik mijn liefde voor de fiets. Ik kocht een tweedehands racefiets en werd lid van studentenwielervereniging ‘De Domrenner’. Ik was direct verkocht. Wat een vrijheid en snelheid, ik vond het geweldig! Fietsen werd voor mij de manier om na een lange dag studeren te ontspannen en op avontuur te gaan.
Ik maakte al snel lange tochten, zowel dicht bij huis op de Utrechtse Heuvelrug als naar onbekende plekken verder weg. Soms in mijn eentje, dan weer met vrienden. We daagden elkaar uit onderweg, maar dat waren nog geen echte wedstrijden. In de winter ging ik schaatsen en gaf ik skilessen in Oostenrijk, maar van alle buitensporten bleef het fietsen toch het allermooist.
Op avontuur in Nepal
Voor mijn afstudeerstage ging ik naar Nepal, waar ik me richtte op microfinanciering. Ik woonde negen maanden in een stad ten noordoosten van Kathmandu, in het hart van het Himalayagebergte. Het huren van een stadsfiets voor woon-werkverkeer was daar echter geen optie. De hele infrastructuur was sowieso niet ingesteld op de fiets. Ik realiseerde me eens te meer hoe verwend we zijn in het fietsvriendelijke Nederland en zeker in mijn eigen stad Utrecht.
Maar ja, ik wilde wel fietsen en besloot om vier weken lang op een mountainbike door de Himalaya te gaan reizen. Het werd een adembenemend avontuur tussen prachtige bergtoppen met overnachtingen in traditionele Boeddhistische kloosters en de beklimming van een van ’s werelds hoogste passen.
In Nepal ontdekte ik ook de maatschappelijke waarde van de fiets. De fiets bleek daar niet alleen een milieuvriendelijk vervoermiddel te zijn, maar ook een krachtig middel voor economische ontwikkeling en het bevorderen van gelijkheid en zelfredzaamheid.
En toen werd het serieus; professionele carrière
Terug in Nederland ging ik voor het eerst wedstrijden fietsen. Het begon met enkele lokale studentenwedstrijden, daarna stond ik aan de start bij nationale wedstrijden. Onbevangen en vanuit plezier en de drive om mezelf te verbeteren won ik tot mijn eigen verbazing een aantal wedstrijden. Om aan voldoende trainingsuren te komen werkte ik overdag bij De Fietskoerier in Utrecht en ’s avonds deed ik mijn blokkentrainingen op de machtige Lekdijk.
Mijn fietsprestaties bleven niet onopgemerkt. In 2017 tekende ik een professioneel contract bij de ploeg van Parkhotel Valkenburg. Mijn leven nam onverwacht een totaal nieuwe wending en ik kreeg de kans om te leven als een topsporter. Het was prachtig. De ploeg gaf me drie nieuwe fietsen, een tas met kleding en ik ging op trainingskamp. We hadden soigneurs, reden wedstrijden op het hoogste niveau en alles was goed geregeld. Wat ik het allermooiste vond als profrenster was het avontuur; van met de hele ploeg onderweg zijn tot samen nauwgezet naar een doel toewerken, tegenslagen verwerken en overwinningen vieren.
Daar deed ik het voor, de onvergetelijke en waardevolle levenslessen van het beste uit mezelf halen en grenzen verleggen. Ik kijk er met veel dankbaarheid op terug en heb er bovenal enorm van genoten. Na mijn laatste officiële wedstrijden in oktober 2022 nam ik tevreden afscheid van de profsport en maakte ik de overgang naar een nieuwe levensfase. Maar eerst fietste ik nog met de mountainbike offroad met een tentje van Noord- naar Zuid-Italië. Na Nepal was ook dit een geweldig fietsavontuur als afsluiter van mijn leven als profsporter.
Nieuwe avonturen
De fiets speelt nog opnieuw een centrale rol in mijn leven. Ik focus me nu niet langer op wedstrijden, maar wel op de maatschappelijke waarde van de fiets. Ik werk deels als fysiotherapeut en houdt me bezig met fietsstimulering: de fiets inzetten voor een gezonde en duurzame samenleving.
Sinds juni 2023 heb ik ook de eer om Utrecht te vertegenwoordigen als fietsburgemeester. Het is mijn missie om als fietsburgemeester voor alle inwoners van onze prachtige fietsstad en -regio een nog mooiere leefomgeving te maken. Het uitgangspunt hierbij is Healthy Urban Living: voor iedereen gezond leven in een stedelijke omgeving.
Als fysiotherapeut zie ik bijna dagelijks de negatieve effecten van een inactieve leefstijl, niet alleen wat betreft de fysieke en mentale conditie van mensen maar ook de maatschappelijke zorgkosten, die dit met zich meebrengt.
Juist daarom zijn de fiets en zorg voor mij zulke belangrijke speerpunten. Ik zet de fiets graag in voor een gezondere samenleving. De fiets is een laagdrempelig en toegankelijk middel voor de dagelijkse lichaamsbeweging en bij de preventie van klachten.
Eens per kwartaal fiets ik naar een andere stad om daar te praten over fietsen, te leren en elkaar te inspireren. Ik richt me daarbij vooral op hoe de fiets op een vooruitstrevende en duurzame manier geïntegreerd kan worden in ons zorgsysteem en woon- en werkverkeer. Ook hou ik me bezig met het fietsen voor kinderen en doelgroepen, waarvoor de fiets niet vanzelfsprekend is.
Vanuit mijn onafhankelijke positie als fietsburgemeester vertegenwoordig ik Utrecht, stad én provincie. Hierbij werk ik samen met Business Peloton Utrecht, Gemeente Utrecht, Hogeschool Utrecht, Provincie Utrecht, RIDE Magazine, Ridemeister, SportUtrecht, Trek, UMC, Utrecht4Globalgoals, Utrecht Marketing, Utrecht Science Park en andere partijen, die de fiets mede zien als oplossing voor maatschappelijke vraagstukken of daarvoor openstaan.
Laten we samen bouwen aan een gezonde, duurzame en gelijke wereld. Om zo een prettige plek te ontwikkelen voor iedereen, waar de fiets de kracht heeft én geeft om grenzen te verleggen en positieve veranderingen teweeg te brengen.
The Power of Cycling
‘Cycling can change the world’
Voorbeelden hiervan zijn:
- Optimaliseren van de gezondheid ( fysiek en mentaal/ psychosociaal)
- Preventie van welvaartsziekte als hart en vaatziekte en overgewicht.
- Tegengaan van mentale problemen, de reductie van stress etc.
- Samen sporten en avonturen beleven
- Inzetten om kwetsbare groepen in de maatschappij in beweging te krijgen en/ of uit een sociaal isolement te halen
- Netwerken
- De fiets als vervoersmiddel (in plaats van de auto)
- Reduceren de carbon footprint
- Leefbaarheid van de grote steden
- Betere bereikbaarheid en het verminderen van de luchtvervuiling
- Inzetten voor een duurzaam en gezond economiestelsel
- Reductie en gender gelijkheid
- Betere toegang tot gezondheidzorg, onderwijs en werk in ontwikkelingslanden
- Het verminderen van de afhankelijkheid, vergroot zelfredzaamheid